Woocommerce Menu

Masz 9 sekund – stwórz profesjonalne CV

Dlaczego powinieneś postarać się o profesjonalne CV, które wyróżni Cię spośród innych kandydatów? Możesz wierzyć, że najważniejsza jest jego warstwa merytoryczna, że bogate doświadczenie i ukończone studia przekonają pracodawcę, by poświęcił czas na rozmowę z Tobą. Czy to na pewno słuszne przekonanie?

Jak się okazuje, pracodawcy, podczas wstępnej selekcji życiorysów, poświęcają ok. 9s na zapoznanie się z daną kandydaturą. Niektóre źródła podają przedział 3-6 s. Masz więc co najwyżej 9 sekund, by przekonać do siebie rekrutera. Trudno oczekiwać, że przez tę krótką chwilę będzie on zaczytywał się w szczegółowym opisie Twojej drogi zawodowej. Warto więc wykorzystać inne środki, poza samą treścią, które sprawią, że przygotowane przez Ciebie CV zwróci uwagę pracodawcy.

Oddziaływanie kolorów i kształtów

W pierwszej kolejności do naszego systemu poznawczego docierają kolory i kształty. Oddziałują one już na poziomie podświadomym, uruchamiając szereg skojarzeń. Nawet nie zdając sobie z tego sprawy, reagujemy na bodźce wizualne, przywołując określone schematy poznawcze i emocjonalne. CV w czarno-białej, minimalistycznej formie będzie kojarzyło się z powagą i profesjonalizmem. Tego rodzaju CV jest więc świetną opcją na stanowisko księgowego, architekta bądź urzędnika.

Wykorzystanie w życiorysie koloru do wyróżnienia najważniejszych informacji świadczyć będzie o pewnej świeżości myślenia. Jaskrawe barwy kojarzą się z życiem i energią. Możesz więc przy ich pomocy  wywołać określone skojarzenia, które zostaną następnie przypisane Tobie. Jeśli chcesz zaprezentować się jako osoba ułożona i poważna, wybierz proste i eleganckie CV. Aby podkreślić swój indywidualizm i nowoczesność, możesz skorzystać z wzoru w bardziej współczesnym stylu. Już sama forma, w jaką odziejesz swój życiorys, przekazuje rekruterowi informacje o tym, jakim jesteś człowiekiem. Dawna znajoma wysłała kiedyś swoje wielobarwne CV do pewnej firmy. Podczas rozmowy kwalifikacyjnej usłyszała, że na podstawie jej życiorysu, spodziewali się kogoś bardziej roztrzepanego. Zatem z kolorami też nie wolno przesadzić.

Również wykorzystane kształty, np. w postaci obramowań, nie pozostają bez znaczenia. Ostre krawędzie mogą sugerować, że jesteś osobą zdecydowaną i odważną – i takie skojarzenia uruchomią w głowie rekrutera. Opływowe kształty będą natomiast świadczyły o delikatności i większej elastyczności.

„Potęga irracjonalności”

Być może nie zdajesz sobie sprawy, że większości wyborów w naszym życiu dokonujemy poprzez porównanie i w oparciu o kontekst emocjonalny. Dan Ariely, w swojej książce „Potęga irracjonalności” stara się wyjaśnić, na czym polega ten mechanizm. „Nie wiemy, jaki rower wyścigowy wybrać – dopóki nie zobaczymy, jak mistrz Tour de France zmienia przerzutki w konkretnym modelu. Nie wiemy, jaki system nagłaśniający nam odpowiada – dopóki nie usłyszymy zestawu głośników, który brzmi lepiej niż poprzedni.”– stwierdza.

Podobny mechanizm ma zastosowanie w rekrutacji. Pracodawcy porównują otrzymane CV i wybierają te najlepsze – pod różnymi względami. Jeśli większość kandydatów nie dba szczególnie o wygląd swojego życiorysu, masz szansę wyróżnić się w tym aspekcie. Wbrew powszechnej opinii, rzadko kiedy podejmujemy decyzje na podstawie racjonalnych przesłanek. Często kierujemy się przeczuciami, co ma także zastosowanie w biznesie. Mając świadomość, że nie posiadasz wieloletniego doświadczenia, a Twoje wykształcenie nie do końca jest zgodne ze stanowiskiem, o które się starasz, możesz przynajmniej sprawić, że stworzone przez Ciebie CV wyróżni się profesjonalnym wyglądem i tym samym zwróci uwagę rekrutera, który, z jakiegoś dziwnego powodu, postanowi dać Ci szansę.

Zdjęcie w CV

rozszerzone źrenice na zdjęciu

W niektórych ofertach pracy dołączenie zdjęcia do CV to wręcz wymóg konieczny. Warto podkreślić, że taka praktyka jest niezgodna z prawem. Niemniej uważam, że warto je zamieścić. Zdarzało się, że kandydat był zapraszany na rozmowę, bo „dobrze mu z oczu patrzy”. a skoro mowa o oczach, prawdopodobnie nie zauważyłeś nawet, że osoby spoglądające na nas z ulicznych banerów, czy też innego rodzaju materiałów reklamowych, mają często rozszerzone źrenice. Celowo powiększa się tę część oka w programach graficznych. Wynika to z faktu, że w naturalny sposób nasze źrenice rozszerzają się, kiedy coś nam się spodoba lub nas zaintryguje. Osoby z szerszymi źrenicami są postrzegane jako bardziej przystępne i atrakcyjne. Zamieszczone tu zdjęcie pokazuje postaci z powiększonymi (u góry) oraz małymi źrenicami (na dole). Sam powiedz, który „zestaw” jest bardziej pociągający.

Warto zastanowić się, czy tzw. „zdjęcia do dokumentów” są najodpowiedniejszą fotografią do CV – robione przy blasku flesza, który powoduje zwężanie się źrenic. Nie twierdzę wcale, że lepsze będzie zdjęcie z wakacji czy fotka z siłowni. Jeśli jednak nie masz pewności, że Twoje zdjęcie nadaje się do zamieszczenia w CV, po prostu go nie dodawaj.

Profesjonalne CV nie tylko powinno być merytorycznie dopracowane, ale także zaprojektowane w taki sposób, by od początku wzbudzało pozytywne emocje. Pozwoli to zwiększyć Twoje szanse na otrzymanie zaproszenia na rozmowę kwalifikacyjną.